Kräftor

Min sambo och min pappa har varit ihärdiga och varit ute nästan varje helg de senaste veckorna och fiskat kräftor.
Vilken såklart har resulterat i en himla massa kokande för min del:-)
Och det här receptet tycker jag gör kräftorna helt perfekta!

                        

Du behöver:

6 liter vatten
2 dl grovsalt
11-12 st sockerbitar
rikligt med krondill

(Halvera bara receptet om ni har en mindre kastrull än 10 liter.)

Gör så här:

Blanda ingredienserna till lagen och låt den koka i ca 5-10 min.
Skölj kräftorna i kallt vatten och kontrollera att de lever.
Lägg ner kräftorna, en i taget, i det kokande vattnet. (Viktigt att det kokar hela tiden när man lägger i kräftorna så att de dör direkt.)
Låt sjuda/koka i 6-7 min.
Ta upp kräftorna och kyl ner snabbt i lagen.
Jag brukar använda samma lag till 2 omgångar innan jag gör ny lag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0