Köttfärspaj

Idag blev det köttfärspaj till middag. Tyvärr hade vi ingen nötfärs hemma så jag fick göra den på blandfärs, vilket i och för sig också funkade, men jag tror ändå att det blir godare med nötfärs.

                             


Du behöver

400 gram nötfärs
1 st 
1-2 små burkar
2,5 msk 
0,75 tsk
1 krm
1 tsk 
ev. 1 liten burk majs
 
Pajdegen
150 gram smör 
3 dl 
2 msk vatten

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225 grader.
Blanda ingredienserna till pajdegen i en bunke, och arbeta ihop massan till en deg.
Tryck ut degen i pajformen. Skär överskottet runt kanterna så att den blir jämn och fin. (Överskottet kan du spara till dekoration.) Ställ in pajskalet i kylen och låt vila i ca 20 min.
Skala och hacka löken.
Fräs löken och champinjonerna i en stekpanna.
Lägg i nötfärsen och dela sönder den ordentligt.
Tillsätt mjöl, vatten, tomatpuré, pressad vitlök, oregano, timjan och ev. majs.
Låt puttra ett par minuter.
Ta ut pajskalet ur kylen och nagga bottnen lite med en gaffel.
Förgrädda pajskalet i ugnen i ca 10 min.
Knäck 2 ägg i en skål och blanda ner den rivna osten.
Blanda sedan ner ägg och ostsmeten i kättfärsröran.
Häll köttfärsröran i det förgräddade pajskalet och grädda ytterligare ca 25 min i ugnen.

Servera med grönsallad och tzatsiki.


                               



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0