Pannacotta med hallonspegel

Detta gjorde jag till nyårsdessert! Lite nervös var jag allt eftersom jag aldrig gjort pannacotta tidigare. Men jag måste säga att det blev himla gott!:-) Kan med fördel göras redan dagen innan, vilket är smidigt!

               

Recept till 4 pers.

  • 5 dl vispgrädde
  • ca 1/2 dl strösocker
  • ca 3 msk amaretto eller annan likör (jag använde mig av hjortronlikör)
  • 2 1/2 uppblött gelatinblad
  • 1 vaniljstång
  • frusna hallon

Gör så här:

Lägg gelatinbladen i kallt vatten så de blir sladdriga och mjuka.
Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur vaniljfröna med knivspetsen och lägg dem åt sidan.
Koka upp grädden i en kastrull. Tillsätt likören och sockret, och låt även vaniljstången koka med. (Vänta lite med fröna, det blir bättre smak om man tillsätter dem mot slutet.)
Låt småkoka i ca 7-8 min.
När grädden har kokat klart, så häll i vaniljfröna, låt det koka upp och ta av kastrullen från värmen.
Smält ner geletinbladen ett i taget och rör ordentligt.
Ta fram några fina glas eller små skålar.
Lägg några frusna hallon i botten av varje glas.
Häll ner pannacottasmeten, upp till ca 2 cm från kanten.
Ställ in pannacottan i kylen i minst 3 timmar. (Eller ett par timmar i frysen går också bra om man har bråttom.)

Hallongelén:

  • 2 dl frusna hallon
  • 2-3 dl vatten
  • 1 1/2 uppblött gelatinblad
  • 2 msk likör
  • 2 msk socker

  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten så de blir sladdriga och mjuka.
    Mixa ihop hallon, vatten och likören fint.
    Sätt sedan en sil över en kastrull och låt vätskan rinna ner i kastrullen medans kärnorna från hallonen stannar i silen.
    Tillsätt sockret.
    Låt hallonsåsen koka upp, och drag sedan kastrullen åt sidan.
    Smält sedan ner gelatinbladen i vätskan, och rör om ordentligt.
    Kontrollera sedan att pannacottan stelnat något innan du häller på ett tunnt lager av hallongelé. (Medans den fortfarande är rinnande.)
    Ställ in i kylen igen, och låt stelna under ett par timmar.
    Ställ fram dem i rumsvärme i ca 30 min innan servering.


    Jag garnerade med en kvist citronmeliss, ett litet hjärta av vit choklad och tomtebloss:-)

                         




    Kommentarer
    Postat av: Petra & Emil

    Det här ska jag testa!! Riktigt fint med tomteblossen! KRAM

    2011-01-01 @ 20:48:55
    URL: http://omemil.blogg.se/
    Postat av: Amelie

    Så himla fint, vad duktig du är gumman! Puss

    2011-01-01 @ 21:00:13
    Postat av: Sandra

    Riktigt goda! super duktig!

    2011-01-15 @ 21:56:33

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0