Broccoli och skinkpaj

Gillar man paj, så gillar man definitivt den här:-)

           

Paj för 4-5 per.

Du behöver:

3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten

250g broccoli
250 g rökt skinka (gärna picnicbog)
2 ägg
2 dl mjölk
1 gul lök
2 dl riven ost
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 liten röd paprika eller tomat till garnering

Gör så här:

Sätt på ugnen på 200 grader.
Blanda ihop vetemjöl, smör och vatten och knåda ihop detta till en deg.
Baka ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter.
Låt degen vila ca 30 min i kylskåp.
Förgrädda den sedan i ugnen, 200 grader i 10 min.
Koka broccolin halvmjuk i saltvatten.
Spola den sedan i kallt vatten och skär den i bitar.
Skär skinkan i tärningar.
Hacka löken.
Vispa lätt ihop ägg och mjölk, och smaksätt med salt och svartpeppar.
Varva lök, broccoli och skinka i formen.
Häll på den rivna osten.
Häll på äggsmeten.
Garnera med några skivor paprika eller tomat.
Grädda i ugnen i 200 grader i ca 45 min.
Täck med folie mot slutet om det behövs.




Kommentarer
Postat av: Victoria

Vilka goda recept jag har hittat här :) Kommer titta in igen för att få lite inspiration.

2011-02-02 @ 20:38:53
URL: http://vikkysdiary.blogspot.com
Postat av: Nina

Hej bruttan! Fasiken vilken god mat du lagar!!! ALLT ser ju sååååå gott ut! Klart vi kan ses någon kväll. Men april ut e vi bokade varje helg men där efter kan vi klämma in en täff tycker jag :)Ha det så bra o hälsa familjen

2011-03-27 @ 21:58:23
URL: http://ninatraining.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0